Voler és poder

Aquesta entrada és per dir-vos que no us desanimeu amb això del català, que ens en sortirem tot i que l’altre dia la classe fos una mica dura.

I de passada aprofito per recordar-vos el que vam comentar l’altre dia quan corregíem la prova sobre l’ortografia d’aquests dos verbs maleïts.

Els verbs voler i poder són moooolt irregulars i cal anar amb compte a l’hora d’escriure’n les O i les U. Són dos verbs que van a la seva i són l’excepció de l’excepció. Simplement convé recordar que l’arrel d’aquests verbs (allò que queda quan a un verb li traiem la terminació ar / er o re / ir) s’escriu SEMPRE amb O, excepte en 12 formes:

pres. ind: puc

pres. subj: que jo pugui, tu puguis, ella pugui, nos. puguem, vos. pugueu, ells puguin

imperatiu: pugues, pugui, puguem, pugueu, puguin

He marcat en negreta les que normalment escrivim malament. Si compteu, són 12 i són les mateixes per al verb voler.

Així, doncs, s’escriu amb o tot l’imperfet de subjuntiu, encara que la majoria d’alumnes de català es neguin a assumir-ho ;-)) :

imp. subj.: que jo pogués, tu poguessis, ella pogués, nos. poguéssim, vos. poguéssiu, ells poguessin

La veritat és que es veu estrany, oi? Cal acostumar-s’hi. Per cert, algú em podria escriure les mateixes formes per al verb voler? Recordeu que es tracta de dos verbs velars i per tant cal velaritzar el subjuntiu i l’imperatiu segons les regles.

Apa!

3 Responses to “Voler és poder”


  1. 1 Teresa Picazo Octubre 28, 2009 a les 5:14 pm

    Que bé Glòria, els comentaris ortogràfics són molt útils. Personalment em va molt bé, donat que és el meu punt feble.
    Teresa

  2. 2 glomelich Octubre 28, 2009 a les 9:54 pm

    Sí, a vegades va bé utilitzar petits trucs mnemotècnics. Durant el curs en podem anar fabricant entre tots i escrivint-los aquí. Però ningú encara no m’ha donat les 12 formes amb U del verb voler! Qui s’anima?

  3. 3 Maica Octubre 29, 2009 a les 12:28 pm

    Jo no sé si finalment aprovaré el curs, però estic disfrutant molt i aprenent bastant. De veritat, hi han molt d’estímuls a l’abast. (jeje)


Deixa un comentari

Calendari del curs

Octubre 2009
M T W T F S S
    nov »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

