4a sessió: 6/11

Nois i noies,

M’heu de perdonar: la Sandra va enviar l’acta de la sessió puntualíssimament el mateix divendres a la nit (en un temps rècord i, a més, cal dir que ha fet una feinada i que és una acta excel·lent), però malauradament jo he estat fora tot el cap de setmana i no he tingut accés a l’ordinador fins ara. O sigui que la penjo amb una mica de retard. Com sempre hi afegiré material, correccions i comentaris durant la setmana, o sigui que aneu mirant-la. [En general, si afegeixo informació ho faig entre claudàtors.] Una abraçada.



4a Sessió: 06/11/2009

17:00h

Dictat del text d’Ernest Hemingway, El vell i la mar, de la pàgina 9

Repassem el dictat cadascú i després fem una posada en comú dels errors comesos.

Tipus puntuació:

Error

1

2

3

4

5

6

7

8

9

+9

Nota

9

8

7

6

5

4

3

2

1

0

Parlem sobre els tipus de comes:

– Les que usem per als incisos [són les comes pinces ;-)]

A les fosques va desembeinar el ganivet i, carregant tota la tensió del peix sobre l’espatlla esquerra, es repenjà enrere i va tallar la fluixa…

– Les que usem per marcar elements desplaçats en l’ordre sintàctic de la frase.

Un xic abans de l’alba, alguna cosa embocà un dels esquers que es trobaven al seu darrere.

CCTemps SN V CD

En aquest últim cas se li posa la coma per entendre l’oració, [però solament és necessària la coma quan tenim un complement de temps o de lloc que no va directament seguit del verb, sinó seguit d’un altre sintagma nominal. Si l’oració fos Un xic abans de l’alba, va arribar la notícia, la coma no seria obligatòria.]

Correcció del bloc II dels usos textuals exercici 1.

Comentem signes puntuació i la Glòria ens recomana per aquest tipus d’exercici el llibre de Joan Solà, Tractat de Puntuació, que explica amb molts exemples com puntuar a través de la sintaxi.

IMPORTANT A la prova de nivell D no hi haurà un exercici de puntuació sinó que ho comprovaran mitjançant la prova escrita.

18:00h

Correcció bloc III de gramàtica i lèxic exercici 3, 4, 5 i 6. [En aquesta part hi he afegit / modificat alguna cosa, Sandra!]

La Glòria ens recorda que és important recordar aquest quadre per als pronoms relatius.

Preposició + Article + qual

A la qual

Preposició + qui -> Persones

Preposició + què -> Coses

 

 

 

 

 

 

El vehicle amb el qual / amb què es desplaça és un rampoina.

És una noia de la qual / de qui parlen amb molt de respecte.

No es pot usar MAI amb el que en aquests contextos!!!!

També repassem alguns usos del si no / sinó més enllà del condicional i l’adversatiu, que tots ja sabem usar:

Si no (concessiu ) = Si bé no

Aquella noia, si no simpàtica, era molt xerraire.

Sinó= altra cosa que / excepte

En aquell carrer no hi havia sinó sabateries.

I algunes remarques sobre el perquè:

Perquè = de causa però també de finalitat (=per tal que)

La Glòria posa tants deures perquè entenguis bé la matèria

Per què= oracions interrogatives d’estil indirecte. S’utilitza amb verbs de dir i amb verbs de pensament –> preguntar, comentar, entendre, esbrinar, aclarir i el “què” es pot substituir per “quin motiu” o “quina causa”.

Em va preguntar per què havia fet això.

Volia entendre per què no l’estimaves.

18:45h Glòria fa entrega de fotocòpies de correcció de la flexió d’adjectius i substantius del text de Josep Pla tractat el divendres 30/11/09 i de El català complet de Ruaix per a la flexió del nom i de l’adjectiu.

La Glòria les llegeix a classe fent èmfasi en els punts importants per a que els subratllem.

19:10h a 19:30h Descans ( Molt merescut!)

19:30h Glòria recull els resums de la pàgina 8 exercici 1.

Recordatori del canvi d’adreça de la Glòria gmelich@cpnl.cat Seguim amb les fotocòpies de Ruaix

Explica els quatre models de flexió dels noms i adjectius de les fotocòpies

20:20h Correcció deures de la setmana passada pàgina 25 núm. 15, 16, 17 i 18; pàgina 26 núm. 19 i 20

RECORDATORI DEURES PER AL 13/11/2009

Llegir les fotocòpies de El català complet de Ruaix repartides avui per la Glòria

[i mastegar-les, subratllar-les, llegir-les i rellegir-les, fer-se’n un esquema personal; no hem posat exercicis de morfologia de deures perquè primer païu bé tota la informació d’aquests fulls i del llibre]

Llegir pàgines 104, 105, 106 i 107

Fer els exercicis núm. 7 i 8 de la pàgina 108 i el núm. 9 de la pàgina 109.

5 Responses to “4a sessió: 6/11”


  1. 1 glomelich Novembre 8, 2009 a les 7:32 pm

    Per cert, en l’acta de la Sandra hi ha un error que just vam treballar en la classe del divendres. Es tracta d’un perquè final que està mal escrit. Algú el localitza?🙂

    • 2 Henna Novembre 13, 2009 a les 10:11 am

      Hola!

      Moltes gràcies Sandra, no vaig assistir a la classe del divendres i la teva acta ha sigut molt útil per poder continuar el fil del curs.
      A mi el ‘per a que subratllem’ hem sona estrany però no estic segura.
      Bona idea això del bloc, ens veiem a la tarda.

      • 3 glomelich Novembre 14, 2009 a les 7:57 pm

        Exacte, Henna. I Sandra. Aquest és un dels errors habituals del perquè. El perquè només se separa en català quan és interrogatiu directe (Per què ho fas?), indirecte (Em pregunto per què ho fas / Vull entendre per què ho fas = equivalent a per quin motiu) o relatiu (La raó per què has vingut, el cap per a què has treballat = equivalent a “per la qual” / “per al qual” respectivament).

        Els perquè restants, tant si són de causa (ens ha donat això perquè és interessant -causa-) com de finalitat (ens ha donat això perquè ho subratllem) van junts. És veritat que distingim per i per a, però no distingim perquè i per a què en aquest cas. Per tant aquí la solució seria “perquè ho subratllem”.

        S’entén? Em sembla que m’he embolicat una mica.

        Apa, petons.

  2. 4 Xavier Novembre 8, 2009 a les 8:02 pm

    Cultura popular

    Mula, mul i matxo

    Jo tenia entès que la mula era l’híbrid resultant del creuament entre una euga i un ruc. Si el resultat del creuament era femella es deia mula i si era mascle s’anomenava mul. D’altra banda hi havia el matxo que era l’animal híbrid aconseguit de creuar un cavall i una somera. Si mirem la wikipedia en castellà així ho explica i en castellà el que jo tenia entès que era un matxo li’n diu “burdégano”.

    Si mirem la wikipedia en català i busquem la paraula matxo ens diu el següent:

    El mul o matxo (femení mula) és un animal híbrid, resultat de l’encreuament entre un exemplar de cavall (masculí o femení) i un exemplar d’ase (masculí o femení). Els muls són sempre estèrils, però s’han donat casos de mules que han aconseguit donar a llum nous individus. En funció dels possibles encreuaments, parlem de mul eguí (o mula eguina) si els progenitors són respectivament un ruc i una egua, i de mul somerí (o mula somerina) si els progenitors són respectivament un cavall i una somera.
    Els muls/mules eguins/nes són més freqüents, donat que l’èxit en la fertilització és força més elevat en aquesta combinació. Els muls eguins i els somerins difereixen lleugerament en l’aspecte, donat que aquets últims acostumen a ser una mica més petits, amb un cara més semblant a la d’un cavall, orelles més curtes, i la cua més llarga, així com el pelatge, donat que el color del mateix´s’hereta directament del pare en els èquids.

    En resum: Només sé que no sé res

  3. 5 glomelich Novembre 8, 2009 a les 8:27 pm

    Xavier,

    Segons el DIEC, mul i matxo són sinònims:

    Si busques matxo:
    http://dlc.iec.cat/results.asp?txtEntrada=matxo&operEntrada=0

    I la definició de mul:
    http://dlc.iec.cat/results.asp?txtEntrada=matxo&operEntrada=0

    En fi, jo no en tinc ni idea. Em temo que sóc de la generació nocilla🙂


Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s




Calendari del curs

Novembre 2009
M T W T F S S
« oct   des »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

%d bloggers like this: