5a sessió: 13/11/09

Aquí teniu l’acta de l’Oriol. Acabada de sortir del forn. Amb comentaris i tot! (cada dia les fem millor). Jo ja hi he afegit les fotocòpies que tenia en digital. Potser també hi afegeixo aquests dies les transcripcions fonètiques (per utilitzar l’alfabet fonètic la manera més pràctica que he trobat fins ara és anar a la viquipèdia, a l’entrada AFI i copiar i enganxar els símbols des d’allà, Oriol) i algun comentari més. Aneu traient el cap. Per cert, algú sap ja l’hora de la pel·li avui? Mireu-vos l’entrevista i les rutes pel Pallars a la secció Calaix de sastre… I una conferència del Cabré a la UOC que hi he afegit avui i que és molt interessant.

Finalment, recordeu que a part dels deures que ha esmentat l’Oriol, heu de repassar els quadres d’ortografia difícil de la o/u i a/e (a les unitats corresponents del llibre) perquè en dictaré algunes paraules el dia que ve.

Acta divendres 13-11-2009

Espero que surti bé…

Vaig arribar un parell de minuts tard i entre l’alumnat que ja estava a classe i la Glòria parlaven al voltant de la ressenya del llibre Les veus del Pamano. Alguns alumnes van proposar que s’enrraderís la presentació de la ressenya prevista per l’11 de desembre. Finalment, es va decidir que es podrà presentar al tornar de les vacances de Nadal, però no més tard. I els o les que tinguin temps de fer-la pel dia previst, també la poden presentar.

Recordar que la ressenya del llibre ha de tenir 300 paraules. 200 per fer la crítica o el text argumentatiu i 100 paraules per la sinopsi.

Vam començar amb fonètica (pàg. 146 del llibre).*

Després de repassar els monosíl·labs àtons (que són la excepció, ja que la majoria són àtons) com els articles (el, la ,els les), els pronoms febles (em, et, es, ens, us, hi ,ho,li) i les preposicions simples (a, amb, de, per), a més del “que” (àton); vam corregir els exercicis de fonètica vocàlica (fotocòpia), on s’inclouen els versos de Josep Carner.

En remarco dos que em van agradar:

L’orador

Son gall, en un apòstrof d’alta ardència

ha mort en flor la seva dissidència”.

(e oberta)

La bellesa

Ja un peu inclina cap a dins del pou

l’ombra divina que mig és, mig fou”.

(o tancada)

També vam corregir els deures de fonètica del llibre.

Vam treballar

El diftong:

  • diftongs decreixents a,e,i,o,u + i, u

la primera grafia funciona com a vocal, la segona com a semivocal

exemples: flai/re, fei/na, no/vii, boi/ra, cui/ner, fau/na, teu/la, xiu/let, mou/re, duu

  • diftongs creixents i, u + a, e, i, o, u

Tres casos:

  • Quan la u va precedida de les consonants g o q i seguida de vocal, la u funciona com a semiconsonant

Exemples: ai/gua, ai/gües, pin/güí, pa/rai/guot, pas/qua, fre/qüent, a/qüí/fer i quo/ta.

  • La i a principi de paraula, funciona com a consonant i forma síl·laba amb la vocal següent:

Exemples: io-gurt, iu-goslàvia, hiat.

  • Quan la i o la u es troben entre dues vocals, funcionen com a consonants i formen síl·laba amb la vocal següent.

Exemples: ca/uen, ia/ia, tre-ia però no Ma/ri/a

El triftong:

La combinació d’un diftong creixent i un de decreixent. En aquests casos la primera i i la primera u funcionen com a consonants.

Exemples: guai/ta, fè/ieu,

I entre mig, i com a bon repàs de tot això feu la transcripció fonètica de cuota i de quota.

El hiat:

És la coincidència de dues vocals succesives que no formen diftong. Aquestes vocals, per tant, pertanyen a síl·labes diferents:

Exemples: ci/èn/ci/es, his/tò/ri/a, fun/ci/ó, ví/du/a, du/es

Vam fer un tastet de la dièrisi (pàg, 149 del llibre), que la Glòria va definir com “les vitamines per les vocals”. Una definició magnífica i bonica, per cert. Amb la dièresi fabriquem un hiat i trenquem un diftong.

Els fenòmens dels conactes vocàlics:

La sinalefa: Enllaçar la vocal del final d’una paraula amb la vocal inicial de la paraula que hi ha a continuació, tot formant un diftong.

Exemples: pa_integral , peix_amarg, qui_ho sap, ja_ho veus, hi_ha dos nois, flor_olorosa

L’elisió: Consisteix a no pronunciar una vocal àtona quan es troba en contacte amb una altra vocal, sigui tònica o àtona.

Exemples: dotze_homes o porta_elàstics (neutra+àtona, la neutra desapareix), un indi_innocent, una_ungla, ferro_oxidat.

Un exercici més interessant de fonètica que va sorgir. Feu la transcripció fonètica de setze ous i de set sous.

*L’ordinador no em permet escriure les transcripcions fonètiques de tot el que fins ara hem repassat.

DESCANS (moure les cames, cigarrets, aigües, coca-coles, i telèfons mòbils)

Recordatori que dilluns 16 i dimarts 17, per TV3 (confirmeu horaris) s’emet en dues parts la versió televisiva de “Les veus del Pamano”.

La o i la u

Correcció dels exercicis 6-7-8-9-10-11-12 i 13 de les pàgines 59-60 del llibre.

Repassar les pàgines 57-58 del llibre.

Recordeu que al calaix de sastre d’aquest bloc podeu trobar dictats en línia.

La Glòria ens reparteix dues fotocòpies, una d’exercicis reflexius de flexió per anar-los fent, i l’altra exercicis de morfosintaxi, dels quals d’aquí dues classes ens donarà el solucionari.

El text argumentatiu:

Exercici en grup per ordenar els diferents paràgrafs d’un article d’opinió (article d’opinió itineraris suficiència). [Si us ha interessat aquest exercici us podeu mirar, en general, tot el material de l’article d’opinió que trobareu als itineraris de nivell suficiència; hi ha exercicis autocorrectius interessants.]

Després vam treballar una pluja inicial amb qüestions al voltant del text argumentatiu (pluja prèvia text argumentatiu).

El text argumentatiu té:

  • Títol
  • Introducció o tesi (1r paràgraf)
  • Argumentació o desenvolupament (1 o més paràgrafs)
  • Conclusió i resum (1 paràgraf)

I els paràgrafs que estiguin ben separats, perquè quedi clar cada bloc.

Fotocòpia de marcadors textuals per estructurar un text. [No la tenim en digital, material extret del llibre de Daniel Cassany, La cuina de l’escriptura.] També es recomana el llibre de Daniel Cassany Descriure escriure. Com s’aprèn a escriure (Barcelona: Empúries, 1987)

Llistat de possibles temes per fer el text argumentatiu (200 paraules) que s’haurà de presentar la propera setmana (temes text argumentatiu), després d’omplir l’estructura text argumentatiu (que també s’ha de lliurar).

Deures pel proper divendres:

Exercicis 8 i 9 de la pàgina 152 del llibre

Exercicis 10,11 i 12 de la pàgina 153 del llibre

Exercici 13 de la pàgina 154 del llibre

Text argumentatiu de 200 paraules.

2 Responses to “5a sessió: 13/11/09”


  1. 1 Maria Carme Novembre 17, 2009 a les 11:59 am

    Hola, companys
    Glòria, això de fer un resum del dia es una bona idea, ja que els que no varem poder assistir a classe podem seguir durant la setmana el que s’ha treballat a classe.

    Tinc un dubte el text argumentatiu ha de ser d’un tema en especial.

  2. 2 glomelich Novembre 17, 2009 a les 1:58 pm

    Maria Carme,

    Tens una llista de temes per escollir en una fotocòpia que està penjada a l’entrada i es diu temes text argumentatiu. Si no la trobes, ho dius i te’ls enganxo aquí.


Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s




Calendari del curs

Novembre 2009
M T W T F S S
« oct   des »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

%d bloggers like this: