14a sessió: 19/02/2010

Ostres, tu! Aquesta setmana m’he despistat completament. La Yolanda em va enviar l’acta dissabte passat i no me n’he recordat més fins avui. Em sap greu. La publico igualment, encara que sigui tan just. Fins d’aquí una estona, macos!

Acta 19/02/2010

  • Treball Cròniques de Muntaner (12 març)

  • Correccions fonètica p. 64

  • Deures: fotoc. p. 65 (fonètica), 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39 de les fotocòpies dels pronoms febles, llibre p. 235, ex: del 16 al 21.
  • Resums tema: transgènics

  • Resums texts medievals: Lo somni

Pronoms febles (morfologia) llibre p. 275

Els pronoms febles tenen quatre formes:

1) reforçada: forma que pren el pronom davant del verb

2) elidida: forma que pren el pronom davant del verb quan aquest comença amb vocal o h. ex: m’afaito. ¡! “la” no s’apostrofa davant i/ u / hi /hu, ex: la imagino

3) plena: darrera del verb quan el verb s’acaba en consonant o en un diftong acabat en “u”, ex: ajudeu-me

4) reduïda: darrera del verb acabat en vocal, ex: consola’l

CD/ CI

1a pers. em/ ens

2a pers. et/ us

3a pers. es

ex: Vaig estimar (-te) molt (a) tú. molt és CD.

Ex: Vaig pintar (jo) els llavis (a mi). a mi és CI.

CD

Es pot substituir de tres maneres:

1) CD det.: el /la /els/les/ aquest/ aquell

Ex: Vull el teu llibre______ El vull

Vull aquest llibre_____El vull

Vull la llibreta________La vull

2) CD indet: CD no introduït per cap altre element en

(tota la resta de determinants)

Ex: Vull llibres_____________En vull

Vull pocs llibres_________En vull pocs

Vull alguns llibres_______En vull alguns

Vull uns llibres__________En vull uns

Vull uns quants llibres____En vull uns quants

Vull mil llibres__________En vull mil

Vull alguns llibres vells____En vull alguns de vells

3) CD neutre: es substitueix per ho

“això” / “allò” o una oració subordinada substantiva

Ex: Vull això____________________________Ho vull

Vull que vinguis amb mi al cinema_______Ho vull

Vull això===)SN

o. sub. subst. CD===)ho ______Ho vull.

CI

a/ per a

Li_____sing.

Els____plur.

Ex: Jo compro dolços per les nenes.

Jo els compro dolços. (Encara que sigui femení es posa en masculí).

Compra’ls dolços.

M’he oblidat d’això. (d’això: C. Prep.)

que avui hi havia català. (no es posa “de que avui hi havia català).

Perífrasi verbal

1) obligació:_______haver de/ caldre______cal + inf./ cal que+ subj.

2) probabilitat:­­_____deure (ser probable)___(no es diu és precís (això significa és exacte). Tampoc es fa servir “igual”= potser

3) imminència: no es diu anar a +inf. per expressar el futur, s’utilitza el verb en futur.

Atenció: Serien les quatre no es diu, es diu devien ser les quatre.

Potser/ pot ser:

L’adverbi potser no va seguit de subjuntiu.

Pot ser que arribi tard.

Hem fet exercicis del llibre: p. 234, ex: 14, 15

0 Responses to “14a sessió: 19/02/2010”



  1. Feu un comentari

Deixa un comentari

Calendari del curs

Febrer 2010
M T W T F S S
« Gen   Mar »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728

