15a sessió: 26/02/10

Abans de l’acta, el vídeo del Raimon cantant el poema d’Ausiàs March. El Xavier ens va fer una lectura interessantíssima de March, oi?

I aquí teniu l’acta de la Marisa. Malauradament, tot el material d’exercicis de pronoms febles no el tenim en digital, o sigui que no el podem adjuntar al bloc. Es tracta d’un barrejadís d’exercicis extrets del llibre Materials didàctics per a cursos de nivell B de l’EAPC, del llibre específic per treballar els pronoms febles Faci’ls fàcils i d’exercicis de collita pròpia. Pel que fa a les sessions de literatura, recordeu que les anem penjant aquí a mesura que es fan.

Que provi!

Per cert, l’altre dia se’m va quedar al tinter recomanar-vos aquesta pàgina, on podeu escoltar poemes catalans de tots els temps musicats (com els d’Ausiàs March per Raimon). Hi he arribat a través de la revista lletrA, la qual ja us vaig recomanar fa un temps, una revista en línia molt interessant de la UOC sobre literatura catalana.

ACTA DE CLASSE DEL DIA 26 DE FEBRER DE 2010

Vam començar la classe corregint l’exercici 65 de fonètica. A continuació vam revisar el text de Francesc Eiximenis, “Lo Crestià”, i vam comentar la dificultat que havíem tingut per resumir-lo en 80 paraules. La Teresa Picazo i l’Andrea van explicar l’argument del fragment.

Seguidament vam corregir exercicis de pronoms febles: del 23 fins al 42.

La Glòria va explicar:

A- LES FUNCIONS DE L’ATRIBUT que, resumidament, són aquestes:

-El pronom “estrella” és HO.

-Exemples : “Està prim” -> HO està.

Sembla amable” -> HO sembla.

-Això a la majoria dels casos, però si hi ha un atribut determinat, com el CD determinat, introduït per article, demostratiu o possessiu, l’atribut és EL, LA, ELS, LES.

-Exemples: “En Pere és el meu pare” -> En Pere L‘és

Aquella noia era la mestra de l’escola” -> Aquella mestra L‘era

-En cas de posar èmfasi, podem utilitzar el pronom EN.

-Exemples: “Que N‘és de bo!”

Si N‘estic, de contenta!”

Algú és metge? Aquella noia N‘és, de metge”. (En aquest cas, la N substitueix l’atribut i al darrere el repetim amb un “de”).

B- EL COMPLEMENT PREDICATIU

-El substituïm pel pronom HI.

-Exemples: “Caminava decidit” -> HI caminava (És com un CC de manera “estrany”)

Vull els plats ben nets” -> HI vull els plats.

-En alguns casos es pot substituir per EN (amb verbs com fer-se, dir-se, nomenar i elegir).

-Exemples: “Jo em dic Marisa -> Jo me’ N dic.

Aviat em faré sòcia del Barça” -> Aviat me’ N faré.

Nomenava l’Enric president” -> EN nomenava l’Enric.

Feta aquesta explicació, vam corregir els exercicis 44, 45, 46, 48 i 49 de la fotocòpia d’exercicis amb pronoms febles. I vam donar per acabada la substitució pronominal d’un sol pronom.

Així l’ús de cada pronom és el següent:

LI- (CI)

HO- (CD, atribut neutre)

HI- (C predicatiu, C preposicional -de, i CC (menys de procedència i de lloc)).

EN- (C predicatiu -de, atribut, CD indeterminat, CC de procedència i lloc introduït per de, C preposicional amb preposició de, C predicatiu, en verbs de nom, èmfasi en l’atribut).

EL, LA, ELS, LES : CD determinat i Atribut determinat.

EM, ET, ES, US, ENS : CD, CI o que no faci funció o que no sigui reflexiu.

C-COMBINACIÓ PRONOMINAL

L’ordre en què solen anar els pronoms és aquest:

1. SE

2  TE US

3  ME ENS

4  LI ELS

5  EL LA ELS LES

6) HO

7) EN

8) HI

Exemples: “Ens HI veurem a la festa?”

ME‘ ls enduré”

Normes que cal tenir en compte:

0- Tant li fa al davant o al darrere (tenen la mateixa forma)

Exemples: “Pensa-T’ HO bé!”

T’ HO penses?”

TE‘Npenediràs!”

Penedeix- TE‘N!”

1- Els pronoms febles són de dretes.

Exemples: “Avui SE’ t veu pansida”

Estàs tan prima, que el vent SE t’endú”

EM pren els llibres-> ME’ls pren.

2- “LAHISEUS”

LA, HI, SE, US no s’apostrofen.

Exemples: “Porto la llibreta al parc” -> La HI porto. Porta-la-HI.

Se US veu el llautó”.

3- “EMME, ETTE, ESSE”

EM / ET / ES

DAVANT D’UN ALTRE PRONOM

Es converteixen en

ME / TE /SE

Exemples: “ET dona la llibreta -> TE la dona.

EM prens el pèl” ->ME’l prens.

Es posa la samarreta” -> SE la posa.

ET ven els llibres -> TE’ls ven.

ME’l prens -> Pren-ME’l.

SE la posa” -> Posi-SE-la.

4- LA PUNYETA VALENCIANA

El pronom LI -> CI, es posa sempre al davant del CD. Era així fins que va canviar: “Jo compre el llibre al noi”-> “Jo li’l compre”.

EL -> LI’L

LI + LA -> LI LA

LI + ELS -> LI’LS

LI + LES -> LI LES

LI + EN -> LI’N (“Li’n compro”)

LI + HO -> LI HO (“lLi ho compro”)

Com que nosaltres no som valencians, fem:

-El CD passa a 1r lloc i el CI a 2n i es transforma en HI:

LI + EL-> EL HI = L’HI

LI + LA-> LA HI = LA HI

LI + ELS-> ELS HI = ELS HI

LI + LES-> LES HI = LES HI

Però fem de la mateixa manera que els valencians:

LI + EN-> LI’N (Compro patates al pagès-> LI’N compro.

LI + HO-> LI HO (Li ho comento)

Alerta amb en (CD) + hi (CC) que sí que fan N’HI

(Compro porros al mercat-> N’HI compro)

Això, però, només si el CI és singular. Si és plural:

ELS + EL -> “Als nois el diari ja ELS EL compro jo”.

ELS + LA -> “Als nois la pilota, ja ELS LA compro jo”.

ELS + ELS -> “Als nois els xiclets ja ELS ELS compro jo”

ELS + LES -> “Als nois les crispetes ja ELS LES compro jo”.

Alerta, però, amb : ELS + EN i ELS HO, perquè equivocadament fem servir “els hi”. Exemples: “A les nenes ja ELS EN dono jo (de caramels, per exemple)

Als teus pares ja ELS HO explico jo”

5- LA NORMA DE LA “S”

-Pronoms que porten”E”————> EL ELS EN ENS

Després del verb fan—————-> -LO -LOS -NE -NOS

Però, si van després d’un pronom que s’acaba en “s”,NO.

Exemples: “Va donar-nos el vist-i-plau -> Va donar-nos-el.

Doneu-nos pipes” -> Doneu-nos-en.

Emporteu-vos-ens”

Doneu-nos-els”

A les pàgines 319-320 del llibre hi ha el Quadre de Combinació de Pronoms.

La Glòria ens va passar uns fulls amb exercicis per fer pràctiques de les combinacions de pronoms. I ens va dir que també en farem amb exercicis del llibre.

Vam practicar “la punyeta valenciana” a classe i vam fer l’exercici 8 de la pàgina 104 , el 12 de la pàgina 106 i el 17 de la pàgina 90.

Finalment l’Eva, la Sònia i en Xavier van exposar el tema del segle d’or de la literatura catalana i van parlar d’Ausiàs March i la lírica trobadoresca. Vam cantar el poema musicat per en Raimon, “Veles e Vents”.

Els deures per a divendres vinent són:

-Fer un resum de la lectura del text de Tirant Lo Blanc que hi ha a la pàgina 340 del llibre.

-Fer tots els exercicis de les fotocòpies de combinacions binàries de pronoms.

-Fer l’exercici 66 de les fotocòpies de fonètica.

-Fer els exercicis 47 i 50 de la fotocòpia de pronoms febles.

Marisa Carrió

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s




Calendari del curs

Febrer 2010
M T W T F S S
« Gen   Mar »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728

%d bloggers like this: